Ignas Krunglevicius

I dont think

Ignas Krunglevicius (f. 1979, Kaunas) har som samtidskomponist og billedkunstner arbeidet med en rekke overgangsfigurer i området mellom konseptkunst, tekst og komposisjon, oftest strukturert som minimale tablåer.

Krunglevicius er fra Kaunas i Litauen, men han har jobbet og bodd i Oslo siden 2001. Han har mastergrad i komposisjon fra Norsk Musikkhøgskole. I hans senere verker har han jobbet med performance og installasjoner som kombinerer lyd og bilde. Blant temaene han tar opp er maktkamp, mekanismer for tankekontroll og voldelige mellommenneskelige relasjoner, psykopater og deres ideer, politi-intervjuer, relative styrkeforhold mellom kjønn og manipulasjon i media

Ved å åpne samtidsmusikken mot eksterne kontekster, i kontrast til samtidsmusikkfeltets foretrukne autonomi-estetikk har Krunglevicius verker et kritisk potensiale og en institusjonell bevissthet som setter ulike ideologier, opp på scenen, i maktlabyrintenes sentrum. Enten han inntar rollen som komponist, slik han gjorde med åpningskonserten for Ultima festivalen i 2012 eller som installasjonskunstner nominert til den The Nam Jun Paik Award (2010), har Krunglevicius arbeider et tverrestetisk nedslagsfelt. Som billedkunstner er han innkjøpt av Hamburger Bhanhof i Berlin og som komponist er han spilt ved de mest sentrale samtidsmusikkfestivalene i verden. Det er, rett og slett, noe som står på spill – utover partituret i Krunglevicius verker.

 

When I think about the factory the first things that hits the mind are; Marx and labor class, the arms race of super powers of the 20th century, my parents working at factories in former Soviet Union and the stability it provided. However, today the local factory is either on its way towards shut down or it just simple doesn’t exist. Our large industrial local plants became expensive, inefficient, irrelevant and just like an exhausted work horse it has been moved overseas or «decommissioned». The global capitalism is an unstoppable force which leaves all the dead weight behind, no sentimentality attached. This process of change is a violent one, and I mean not riots and human death, but economical violence – destabilised wages, uncertain future and depression.

The violence of change leads me to a crime scene. Where the evidence of the great power of international finance (a sort of value factory as well) ruthlessly kills the old paper factory in a small town, leaving this industrial corpse dead. The violent process of change is the main focus in my work.


— Ignas Krunglevicius

 

Konserter & utstillinger (utvalg: 2010–2013)

2013 (kommende)
ISO SCENE (arbeidstittel), Norsk Skulpturbiennale, Oslo
PULP ECONOMICS, Møllebyen Litteraturfestival, Moss
HIS MASTER’S VOICE, Hartware MedienKunstVerein, Dortmunder U, Dortmund

2012
GRADIENTS – Huddersfield Contemporary Music Festival, Storbritannia
GRADIENTS – Ultima ‘12 – festival for samtidsmusikk, Oslo
LEGAL LIMIT ALGO – for solo sopran, Riksscenen, Oslo
THE RAT – for solo el.fiolin og video, Borealis festival, Bergen
I KNOW WHO YOU ARE, I KNOW WHAT YOU DO, soloutstilling, Podium, Oslo

2011
IN THE END WAS THE WORD, Ursula Blickle Stiftung, Kraichtal-Unteröwisheim
THE SAVAGE TRANSPARENCE, YoungProjects at Art Platform, Los Angeles
WILNO W GDANSKU, Contemporary Art Centre, Gdansk
MORE OR LESS, A FEW POCKET UNIVERSES, Gallery Augusta, Suomenlinna, Helsinki
Festspillene i Bergen, Logen Teater, Bergen
DEVIANCE, Berghain, konsert, Berlin
ATTRIBUTION, soloutstilling, Oslo Kunstforening

2010
Ny Musikk, Grønland Kammermusikkfestival, Oslo
Nam June Paik Award 2010, Museum Kunst Palast, Düsseldorf
Warsaw Autumn, International Festival of Contemporary Music, Warsawa
Lithuanian Art 2000–2010: ten years, Contemporary Art Centre, Vilnius
Ultima – festival for samtidsmusikk, Oslo
Contemporary Art From Lithuania, European Central Bank, Frankfurt am Main
Norsk kortfilmfestival, Grimstad,
DISSONANCE, Aando Fine Art, soloutstilling, Berlin

 

Krunglevicius fulle CV kan ses på hans hjemmeside >>